-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40379 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:70

منظور از وحي لدني چيست؟

وحي پيام پنهاني است كه به صورت اشاره و با سرعت انجام ميگيرد.(مفردات، راغب اصفهاني، ص 858، دارالقلم دمشق.)واژة وحي در قرآن كريم به چند معنا آمده است; از جمله:

1. اشارة پنهاني: چنان كه دربارة حضرت زكريا7 در قرآن آمده: فخرَجَ عليَ قومِه مِنَ المِحراب فأوحيَ إليهم?گن سبّحوا بُكرةً و عَشيّاً; (مريم،11) او از محراب عبادتش به سوي مردم بيرون آمد، و با اشاره به آنها گفت: ]به شكرانه اين موهبت،[ صبح و شام خدا را تسبيح گوييد.

2. هدايت غريزي: يعني رهنمودهاي طبيعي كه در نهاد تمام موجودات به امانت نهاده شده; چنان كه خداوند ميفرمايد: و أوحي ربّك إلي النّحل...; (نحل،68) پروردگارت به زنبور عسل وحي ]= الهام غريزي[ كرد ...

3. الهام (سروش غيبي); چنان كه قرآن كريم درباره مادر موسياز اين وحي استفاده فرموده است. (ر. ك: سوره طه، آيه 40)

4. وحي رسالي: فقط مخصوص پيامبران الهي است; چنان كه قرآن كريم ميفرمايد: نحنُ نَقصّ عليك أحسن القصص بما أوحينا إليك هذا القرءان; ما بهترين سرگذشتها را از طريق اين قرآن ـ كه به تو وحي كرديم ـ بر تو بازگو ميكنيم; و مسلماً پيش از اين، از آن خبر نداشتي.

قرآن كريم براي وحي رسالي سه قسم ذكر ميفرمايد; چنان كه در سورة شوريَ آيه 51، به اين اقسام اشاره شده است:

1ـ وحي مستقيم: اين نوع، القاي مستقيم وحي و بدون واسطه بر قلب پيامبر است.

2ـ خلق صوت: اين نوع با رسيدن وحي به گوش پيامبر به گونهاي كه كسي جز او نشنود ايجاد ميشود; مانند: آن كه بر حضرت موسي به ويژه در كوه طور نازل شد; به تعبير ديگر، به اين قسم از وحي تكلم از پشت پرده و حجاب ميگويند.

3ـ به وسيله و واسطه فرستادن فرشته كه وحي را به پيامبر ميرساند و پيامبر بعضي وقتها آن فرشته را ميبيند و بعضي مواقع نميبيند; اما صداي او را ميشنود; بنابراين، وحي رسالي فقط بر پيامبران الهي نازل ميشود.(ر. ك: التمهيد، آيتالله معرفت، ج 1، ص 25ـ30، انتشارات اسلامي.)

اصطلاحي به نام وحي لدني نداريم; ولي قرآن كريم كه از جانب خداوند به پيامبر اسلاموحي شده است، معاني و كلمات آن از جانب خداوند ميباشد. قرآن كريم در اين مورد ميفرمايد: الَّر كِتَـَبٌ أُحْكِمَتْ ءَايَـَتُهُو ثُمَّ فُصِّلَتْ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ;(هود،1) الر اين كتابي است كه آياتش استحكام يافته، سپس تشريح شده، از نزد خداوند حكيم و آگاه.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.